Abstract
It is possible to comment the poetry aimed at children –from six to twelve years– due to its social commitment towards urban and rural habitability. So, the works discussed in this article are linked to the Sustainable Development Goals (sdgs) established by the United Nations for the 2030 Agenda. We start from Open Educational Resources (oer) as the Children and Youth Readers collection of the Editorial Fund from the State of Mexico or the blog of the Veracruz poet Adolfo Córdova, Linternas y bosques, with the aim of generating guidelines [am reference to work with] on which to work such references in the classroom. With the reading of poets present here, such as Becky Rubinstein in Adivina quién soy (2021) or Núria Gómez Benet in El berrinche de Moctezuma (2022), we establish a pedagogical sense approach for those who approach poetry and find in it, likewise, a defense claim of the medium from an the ecocritical perspective.
References
Acosta, J. A. (2014). El libro de los fantasmas. Toluca: Secretaría de Educación del Gobierno del Estado de México. https://ceape.edomex.gob.mx/content/el-libro-de-los-fantasmas
Aguilar Urbán, M. (2021). Testudina descubre el horizonte. Coahuila: Bitácora de vuelos ediciones.
Aguilera, J. A. (2010). Más allá de la marginación, existe la estética: el compromiso político en la poesía mexicana. Un estudio de Enrique González Rojo. [Tesis de Maestría]. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México. dgbsdi. https://hdl.handle.net/20.500.14330/tes01000665766
Aguinaga, L. (2016). De la intimidad. Emociones privadas y experiencias públicas en la poesía mexicana. México: Fondo de Cultura Económica.
Ballester Pardo, I. (2017). La dimensión cívica en la poesía mexicana contemporánea: herencia, tradición y renovación en la obra de Vicente Quirarte. Alicante: Universidad de Alicante.
Aridjis, H. (2014). María la Monarca. Ciudad de México: Castillo.
Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Barcelona: Octaedro.
Chouciño, A. (1997). Radicalizar e interrogar los límites. Poesía mexicana 1970-1990. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Córdova, A. (Coord.). (2019). Renovar el asombro. Un panorama de la poesía infantil y juvenil contemporánea en español. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Córdova, A. (2020). Cómo contarles Ayotzinapa. Revista de la Universidad de México. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/8b18e554-aeb1-47b3-966d-e1415bfe58fe/como-contarles-ayotzinapa
Córdova, A. (2023, 7 marzo). ¡Leer y bailar hasta que amanezca! Selección de libros ilustrados 2022. Linternas y bosques. https:
//linternasybosques.com/2023/01/22/leer-y-bailar-hasta-que-amanezca-seleccion-de-libros-ilustrados-2022/
Dávila Silva, E. (2021). Luna del alba. Toluca: Secretaría de Educación del Gobierno del Estado de México. https://ceape.edomex.gob.mx/content/luna-del-alba
De Amo, J. (2019). Nuevos modelos de lectura en la era digital. Madrid: Síntesis.
Del Ángel, D., & Ortiz Maciel, M. (2018). Panorama de la poesía mexicana contemporánea escrita en lenguas originarias. América sin Nombre, 23, 109-121. Alicante: Universidad de Alicante. https:
//doi.org/10.14198/amesn.2018.23.08
Dorantes, D. (1999). Poemas para niños. Ciudad de México: El Tucán de Virginia. https://poesiamexa.wordpress.com/2016/03/15/dolores-dorantes/
Fernández Cobo, R. (2021). La enseñanza de la literatura hispanoamericana. Nuevas líneas de investigación e innovación didáctica. Almería: Universidad de Almería.
Gómez, N. & Solís, S. (2022). El berrinche de Moctezuma. Barcelona: Ekaré.
Llorens García, r. f., & Terol Bertomeu, S. (2015). Educación literaria, pensamiento crítico y conciencia ética: La composición, de Antonio Skármeta. América Sin Nombre, 20, 102-109. Alicante: Universidad de Alicante. http://dx.doi.org/10.14198/amesn.2015.20.09
Mellado, P. C., & Bernal, C. (2023). Evaluación de recursos digitales en abierto para la competencia digital y mediática desde una perspectiva educomunicativa. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 14(2), 195-205. Alicante: Universidad de Alicante. https://www.doi.org/10.14198/medcom.24259
Mendoza, A. (2004). La educación literaria: bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Málaga: Ediciones Aljibe.
Merino, C. (2015). Poesía en los primeros años de la infancia: la relevancia de su inclusión en la escuela. Innovación educativa. 15(67), 135-151. Ciudad de México: Instituto Politécnico Nacional. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732015000100008&lng=es&tlng=es
Munita, F. (2013). El niño dibujado en el verso: aproximaciones a la nueva poesía infantil en la lengua española. ailij. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 11, 105-118. Vigo: Universidad de Vigo. https://revistas.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/view/917
Ocampo Álvarez, D. (2021). Literatura infantil y juvenil antiautoritaria en América Latina. Contrastes entre la literatura y la escuela al representar la realidad. Literatura: teoría, historia, crítica, 23(2), 167-191. Bogotá: Universidad Nacional.
Ortiz, A. & Gómez, G. (Coord.) (2021). Contornos de la poesía infantil y juvenil actual. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Pineda, I. (2018). Chupa ladxidua’ / Dos es mi corazón. Ciudad de México: Coordinación Nacional de Desarrollo Cultural Infantil-Alas y Raíces. https://contigoenladistancia.cultura.gob.mx/detalle/chupa-ladxidua---dos-es-mi-corazon-irma-pineda-para-ninos
Reyes, Y. (2018). La poética de la infancia. Bogotá: Luna Libros.
Rovira-Collado, J., Ruiz, m. r., & Gómez-Trigueros, i. m. g. (2022). Interdisciplinariedad, multimodalidad y tic en el diseño de constelaciones literarias para la formación lectora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24(e05), 1-12. Mexicali: Universidad Autónoma de Baja California. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e05.4115
Rocha, G. (2016). Más allá del sol. Granada: Valparaíso Ediciones.
Rubinstein, B. (2021). Adivina quién soy. Toluca: Secretaría de Educación del Gobierno del Estado de México. https://ceape.edomex.gob.mx/content/adivina-qui%C3%A9n-soy
Selfa, M., & Fraga-de-Azevedo, F. (2013). Poesía en castellano para la Educación Primaria: algunas secuencias prácticas de trabajo con textos poéticos. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 10, 55-69. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha. https://www.redalyc.org/pdf/2591/259129174003.pdf
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.
Toledo, V. (2021). El clan de la serpiente. (El simbolismo de la serpiente en la poesía). Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.