Abstract
This article aims to examine El zorro de arriba y el zorro de abajo by José María Arguedas as a deviation from the utopian vision present in the author’s other works. The analysis begins by exploring how the diary entries refract and intertwine with the narrative discourse, reflecting a dual-tragedy: that of the fictional universe and the writer himself. These tensions, stemming from the depletion of creative forces and the relentless advance of death, prompt the quest for alternative models, seeking meaning rooted in the realms of myth, madness, and religion. These models emerge as tools attempting to reconnect the matrices of a culture in crisis, by creating a mestizo space where the principles of a new possible order are interlinked and shaped, inviting not so much to utopia as to understanding.
References
ARGUEDAS, J. M. (1971). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Buenos Aires: Losada.
CORNEJO POLAR, A. (1973). Los universos narrativos de José María Arguedas. Buenos Aires: Losada.
DE LLANO, A. (2018, 2 de mayo). Utopía, milenarismo y sentimiento religioso. Biblioteca Virtual Universal. http://www.biblioteca.org.ar/libros/156886.pdf
FORGUES, R. (1992). Por qué bailan los zorros. En Fell, E. M(Ed.) J. M. Arguedas. El zorro de arriba y el zorro de abajo (pp. 307-315). Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Ediciones Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
ROUILLÓN, J. L. (1992). La luz que nadie apagará. Aproximaciones al mito y al cristianismo en el último Arguedas. En J. M. Arguedas, El zorro de arriba y el zorro de abajo. Eve-Marie Fell (Ed.). Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Ediciones Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.