Surveys, Maps and Posters: Artvertising in Magazines, from Modernismo to the Avant-garde
PDF (Español (España))

Keywords

Avant-gardes
Visual Culture
Advertising
Strategies of Self-promotion

Abstract

The article aims to offer first steps to future more systematical transnational comparative studies on Hispanic modernisms from fin de siècle to the avant-gardes. It discusses the relationship between visual culture and advertising in cultural periodicals of the Spanish speaking areas on both sides of the Atlantic, particularly during the period of modernismo and the Avant-gardes. It explores the continuities of self-promotional strategies of the arts and the use of commercial advertising for this aim –artvertising–, but also the geopolitical changes from the modernist ideal of a Paris-centered cosmopolitism to more diverse cultural politics of avant-garde internationalism.

https://doi.org/10.25009/pyfril.v5i12.219
PDF (Español (España))

References

Arnar, A. (2011). The Book as Instrument. Stéphane Mallarmé, the Artist’s. Book and the Transformation of Print Culture. Chicago: University of Chicago Press.

Alemany Bay, C. (1998). La polémica del meridiano intelectual de Hispanoamérica (1927). Estudio y textos. Alicante: Universidad de Alicante.

Benjamin, W. (1991). Paris, die Hauptstadt des XIX. Jahrhunderts. En R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (Eds.), Walter Benjamin-Gesammelte Schriften (pp. 45-59; vol. 2,). Frankfurt: Suhrkamp.

Boucharenc, M. (2022). L’Écrivain et la publicité. Histoire d’une tentation. Ceyzérieu: Champ Vallon.

Cano, G. (Coord.). (1994). Madrid-Barcelona. “Carteles literarios” de Gecé. Barcelona: Universitat de Barcelona/Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Clark de Lara, B. & Curiel Defossé, F. (Coords.). (2002). Revista Moderna de México 1903-1911. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Cole, L. (2018). Surveying the Avant-Garde. Questions on modernism, art, and the Americas in transatlantic magazines. Pennsylvania: Pennsylvania University Press.

Ehrlicher, H. (2015). Enrique Gómez Carrillo en la red cosmopolita del modernismo. Iberoramericana. America Latina-España-Portugal, XV(60), 41-60. Berlin: Iberoamerikanisches Institut. https://doi.org/10.18441/ibam.15.2015.60

Ehrlicher, H. (2025). Cosmopolitismo periférico desde el centro: Elegancias y Mundial Magazine. En I. Bentele & R. Musser (Eds.), Cosmopolitismo desde los márgenes (pp. 119-145). Buenos Aires: Universidad Nacional de la Plata.

Giménez Caballero, E. (1929). lob des plakats. bauhaus. zeitschrift für gestaltung, III(3), 8-11. Dessau, bauhaus Dessau.

Gómez Carrillo, E. (1900, 17 de febrero). El modernismo. Madrid cómico, 20(20), 157. Madrid.

Groce, M. (2006): Polémicas intelectuales en América Latina, del “meridiano intelectual” al caso Padilla (1927-1971). Buenos Aires: Ediciones Simur.

Hervás y Heras, J. (2021). Un madrileño en la revista Bauhaus. Los carteles de Gecé. Archivo español de arte, 94(373), 69-84. Madrid, Editorial CSIC. https://doi.org/10.3989/aearte.2021.05

Mateos, S. M. (2012). artvertisers. Arte y publicidad en las vanguardias históricas. Questiones publicitarias, 17, 39-53. Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona. https://doi.org/10.5565/rev/qp.53

Morrisson, m. s. (2000). The Public Face of Modernism. Little Magazines, Audiences, and Reception, 1905-1920. Madison: University of Wisconsin Press.

Molloy, S. (1972). La diffusion de la littérature hispano-américaine en France au xxe siècle. Paris: PUF.

Ohmann, R. (1998). Selling culture: magazines, markets, and class at the turn of the century. London: Verso.

Ortiz Gaitán, J. (2003). Imágenes del deseo: arte y publicidad en la prensa ilustrada mexicana (1894-1939). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Pavlovic, L. S. (1969). Enrique Gómez Carrillo, redactor de “Le-ttres Espagnoles” en el Mercure de France (1903-1907). Revista Iberoamericana, 33(63), 71-84. Liverpool, Liverpool up. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1967.2659

Rodríguez Lobato, M. (1998). Julio Ruelas... Siempre vestido de huraña melancolía. Temática y comentario a la obra ilustrativa de Julio Ruelas en la Revista Moderna, 1898-1911. México: Universidad Iberoamericana.

Schmidt, R. L. (2017). Lettre Internationale. Geschichte einer europäischen Zeitschrift. München: Fink.

Scholes, R. & Wulfman, C. (2010). Modernism in the Magazines. An Introduction. New Haven & London: Yale University Press.

Stead, E. (2016). Reconsidering “Little” versus “Big” Periodicals. Journal of European Periodical Studies, 1(2), 1-17. Gent, Universiteit Gent. http://dx.doi.org/10.21825/jeps.v1i2.3860

Szir, S. (2020). Consumo, gráfica y publicidad en las revistas ilustradas. Anuario tarea, 7(7), 80-105. San Martín, Universidad Nacional de San Martín. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/849

Tarcus, H. (2020). Las revistas culturales latinoamericanas. Giro material, tramas intelectuales y redes revisteriles. Buenos Aires: Tren en movimiento.

Thacker, A. (2008). Les goûts modernes: la culture publicitaire visuelle et verbale dans les revues modernistes. En E. Stead & H. Védrine (Dir.), L’Europe des Revues (1880-1920): Estampes, photographies, illustrations (pp. 375-393). Paris: Presses de L’Universités Paris-Sorbonne.

Védrine, H. (2016). Advertisemente in French and Belgian “Little Reviews”, 1890-1930: Visual Techniques and Design. Journal of European Periodical Studies, 1(2), 87-112. https://doi.org/10.21825/jeps.v1i2.2648

Viu, A. (2019). Materialidades de lo impreso. Revistas latinoamericanas 1910-1950. Madrid/Santiago de Chile: Metales Pesados.

License

Downloads

Download data is not yet available.