Abstract
This work analyzes the construction of a poetics of slowness in the book of stories Los árboles of Claudia Peña taking into account three features: description, detail and verbal enjoyment from the rhythm. Against the grain of a world afflicted by speed, this writing slows down the time to prioritize the process of each action instead of its place in the narrative sequence and the difficulty of the characters to elaborate what happens to them before their concrete relationships or their finished profiles. It begins with a description of resources, to reach an authorial position of resistance and commitment to the language of the living in its multiplicity.
References
Barthes, R. (1987). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.
Brik, Ó. (1999). Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Ciudad de México: Siglo XXI.
Donoso, J. (1970). El obsceno pájaro de la noche. Barcelona: Seix Barral.
Fernández, M. (1967). Museo de la eterna de la novela. Buenos Aires: Corregidor.
Han, B.-Ch. (2015). La salvación de lo bello. Buenos Aires: Herder.
Han, B.-Ch. (2016). El aroma del tiempo. Buenos Aires: Herder.
Mier Garza, R. (2012, enero-junio). Fragmentos sobre la lentitud. Tópicos del Seminario, 27, 147-228.
Paz, O. (2006). El arco y la lira. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Peña Claros, C. (2019). Los árboles. La Paz, Bolivia: El Cuervo.
Rivera Garza, C. (2020). ¿Acaso nosotros sabemos mirar en este mundo palpitante?: una escritura geológica de Claudia Peña Claros. Literal. https://literalmagazine.com/do-we-even-knowhow-to-look-on-this-quivering-world/
Ruiz Moreno, L. y Aca Cholula, J. O. (2012, enero-junio). Variaciones de la lentitud. Tópicos del Seminario, 27, 49-90.
Virilio, P. (1997). La velocidad de liberación. Buenos Aires: Manantial.